Monday, October 16, 2006

Direct Mail sucks

Je kunt reclame zien als een noodzakelijk kwaad. Maar misschien is het toch meer een hinderlijke en verspillende stoorzender. Het wordt ongevraagd aangeboden, het dramt en het vertelt de waarheid op een geheel eigen manier. Niemand vraagt erom en toch betaalt iedereen er uiteindelijk zelf aan mee (want koop je een produkt dan betaal je automatisch voor het reclamebudget dat eraan besteed is). En de manier waarop je als ontvanger over één kam wordt geschoren met alle andere ontvangers is vaak deprimerend simpel.

Het ergste is Direct Mail. Mij kwam eens een brief onder ogen die bestemd was voor mensen die geïnteresseerd zijn in oorlogsboeken. Want zo gaat dat meestal, men is ergens in geïnteresseerd, er wordt gevraagd of men op de hoogte wil worden gehouden van dit onderwerp en vervolgens is de brievenbus te klein.
Er kwam een nieuw boek uit over de 1e Wereld Oorlog. In de brief stond hoe je het boek kon bestellen en verder stond er ook nog een korte beschrijving van de inhoud. Gruwelijk was het. Moeder had zoon naar front zien vertrekken, zoon verrekte in de loopgraven waar ie eerst z'n been verloor en later nog wat andere lichaamsdelen zag wegrotten en ondertussen stierven er links en rechts nog zo wat mensen. Kortom, een hartverscheurend verhaal dat je bijna kon ruiken.
Stond er onder aan de brief:
Wij wensen u veel leesplezier!
Je moet wel een heel fanatisch oorlogvorser zijn en een enorme liefhebber om aan dergelijke kost leesplezier te beleven.

Als ze zo'n brief nou eens afsluiten met Wij wensen u veel sterkte, maar er is natuurlijk geen hond die eraan denkt om zo'n standaard afsluiting te veranderen.