Sunday, October 15, 2006

Hetzelfde

Blanke mensen vinden vaak dat zwarte mensen erg veel op elkaar lijken. Zij zien geen verschillen. Maar omgekeerd is dat ook zo.
Hassan, uit Soedan is erg donker. Pikzwart zou je ook kunnen zeggen. Hassan ging eens mee naar mijn moeder. Lekker een dagje naar het platteland. We aten wat, we wandelden wat en na een paar uur gingen we weer naar huis.
Een paar weken later was Hassan jarig en ik stuurde hem een kaart. Ik had alleen maar een paar kaarten met een foto van de oude Annie M.G. Schmidt in huis. Daar stond ze op als een oude gerimpelde vrouw met een grote bril en een bos krullend wit haar. Ach, hij kent Annie vast wel, dacht ik. Daar leren tenslotte vele allochtonen mee lezen. Dus waarom niet, die kaart moest nu weg -- ik schreef 'm en stuurde 'm op.
Een paar dagen later vond ik een boodschap op mijn antwoordapparaat:
"Is mooie foto van mama."

Voor Hassan lijken alle blanken op elkaar.