Friday, August 10, 2007

Waar voor je geld

De sinaasappel had € 2,- gekost. Voor zo'n prijs moet optimaal genoten worden, met alle zintuigen. Lang kijken naar de schil, de prachtige ronde vorm en de felle kleur, en ruiken -- met de ogen gesloten. Ik heb er ook nog een dag mee rondgelopen, onder mijn shirt, de gladde schil nam mijn warmte op en rolde heen en weer als ik me bewoog.
Daarna kwam het onvermijdelijke moment waarvoor ik de sinaasappel toch uiteindelijk gekocht had. Gek hoe het me bijna speet om het ding op te eten.
Het afpellen van het zachte omhulsel maakte een knapperend geluid, de geur van de vrucht trof me als een bedwelmende wolk. Toen ik een partje in mijn mond stak en het lauwe vruchtvlees mijn tong raakte werd ik opgetild -- even bestond de wereld uit louter smaak.
Hij was zuur.