Friday, January 16, 2009

Verkiezingen

Een slogan moet overtuigen. In één krachtige zin moet uitgedrukt worden wat bedoeld wordt, wat duidelijk gemaakt moet worden en aan de wereld gemeld. Omdat het belangrijk is, of dringend of noodzakelijk. De slogan wordt daarom vooral gebruikt in tijden dat de mededelende partij behoefte heeft aan steun en ondersteuners. Omdat er misschien producten gekocht moeten worden of zetels behaald. Of soms gaat het om preventie, er dreigt iets, en daar is de slogan om iedereen te wijzen op GEVAAR!
Een voorwaarde is wel dat een slogan klopt en logisch is. Dus niet: Roken is dodelijk! Steek er daarom nog een op. It just doesn´t make sense. Een zelfmoordsekte zou ´m kunnen hanteren, maar het blijft vreemd.
Logica, daar draait het dus vooral om. Het moet kloppen.

Er zijn grenzen aan Europa
stond met grote letters op de verkiezingsposter.
Steun daarom de Partij voor de Dieren

Maar als er één levend wezen geen benul heeft van grenzen dan is het wel het dier. Geen weet en geen interesse. Dat de logica hier ver te zoeken is ontgaat het dier gelukkig volledig, maar wat voor belang er hier voor het dier wordt behartigd blijft voor de lezer vooralsnog een onoplosbaar raadsel.