Friday, December 04, 2009

Salice Salentino

´Hoe heet ie?´ zei de jongen.
´Salice Salentino,´ zei ik. ´Het is wijn uit Italië.´
Hij keek in de schappen, helemaal tot onder aan toe, maar zag hem ook niet staan. Hij kwam weer omhoog.
´Hoe heette het nou ook alweer?´ vroeg ie.
´Salice Salentino,´ zei ik.
´Ik zal het even achter vragen,´ zei hij. ´Salie....´ Hij keek me vragend aan.
´Salice Salentino,´ zei ik.
Even later kwam hij terug met een man in pak.
´Wat zocht u?´ vroeg de man.
´Salice Salentino,´ zei ik. ´Een hele lekkere wijn uit Italië, u heeft hem hier wel eens staan maar ik zie hem nu niet.´
De jongen was ondertussen weer doorgegaan met het vullen van de vakken.
We vonden hem uiteindelijk niet.
´Misschien wilt u hem weer eens bestellen,´ zei ik. ´Hij is heel goed.´
De bedrijfsleider knikte. ´Wat was de naam van de wijn ook alweer?´ zei hij.
´Salice Salintino, het is Italiaans.´
Hij knikte, maar hij schreef het niet op.
´Deze is ook heel goed,´ zei hij terwijl hij een andere wijn aanwees.
Toen ben ik maar even ergens anders gaan kijken.