Friday, February 15, 2008

Onwetend

Stel, je neemt de telefoon op en je hoort aan de andere kant opgewekt: "Een hele goede morgen."
Out of the blue.
Het is waarschijnlijk dat je dan meteen een soort wantrouwen voelt naar de beller. Zonder dat hij of zij zich voorstelt wordt je meteen een ontzettend goede morgen gewenst.
Maar door wie dan wel? En waarom? Heeft die persoon er ook maar enige invloed op dat het ook werkelijk een heel goede morgen kan worden? Wie weet is er van alles aan de hand en is een heel goede morgen wel het laatste wat je op deze dag kan gebeuren. Dan is het eigenlijk wel een pijnlijke binnenkomer. Want van een totaal onbekende komt er dan een geheel ongepaste wens naar je toe -- je hebt er niets aan, het zal niet uitkomen, en vanuit totale ontwetendheid wordt je door die goedbedoelde, of misschien beter standaard hartelijke, groet dan herinnerd aan de onmogelijkheid ervan.

Een foutere binnenkomer valt eigenlijk niet te bedenken.
Bovendien, zeg eerst even wie je dan wel bent.
Je vraagt je af waarom telemarketingbureaus ermee blijven aankomen.