Friday, September 12, 2008

Slotenmaker

´Het is een nogal rudimentaire deur,´ zei ik.
Hij keek me niet-begrijpend aan. Het viel me op dat de man er zelf ook wat rudimentair uitzag. Met melkboerenhondenhaar dat in twee slordige niet-gewassen gordijntjes langs zijn gezicht viel. Beetje dikkig, een slobberige vale trui en een grijze broek. Maar hij wist niet wat het woord betekende.
`Primitief,´zei ik snel. ´Het is een hele simpele deur.´
`Waarom zegt u dat dan niet,´ zei-ie chagrijnig.
Toen legde hij uit hoe ik het slot er het makkelijkst uit kon halen. Waarbij hij voor de verschillende onderdelen van de deur allerlei woorden gebruikte die ik nog nooit had gehoord. Mijn kennis van deuronderdelen was zo rudimentair dat een dergelijke simpele uitleg voor mij nog niet eenvoudig genoeg was. Maar om misverstanden te verkomen hield ik dat maar voor me.