Friday, December 28, 2007

(on)gewenst bijeffect

Ik schepte het eten op en zette het bord op de tafel. Conversatie was niet nodig, ik was alleen en verheugde me op de krant.
In het achterste deel van het eerste katern stond een groot artikel over kastelozen in India. Die kastelozen zijn verdeeld in weer vier kastes, en de allerlaagste kaste wordt gevormd door de dalits -- de onaanraakbaren. Er stond een foto bij van een vrouw met een grote kom op haar hoofd. Dalits zijn traditioneel, en nog steeds in deze tijd, poepophalers.

Ik stak een stuk pompoen in mijn mond.

Het artikel ging over een vrouw die poep ophaalde terwijl het regende, zodat de stinkende massa over de rand van de kom gutste en op een gegeven moment op haar kleding druppelde.

Ik legde mijn vork neer en las door. Hoe ze soms poep ophaalde uit een wc terwijl er net iemand op zat zodat ze alles over zich heen kreeg.

Ik schoof mijn bord van me af.

Beslist aan te bevelen bij overgewicht. Anders liever na het eten lezen (idem dito voor artikelen over eczeem, darmontstekingen en open benen).