Wednesday, February 07, 2007

Tuyauterie

Dat geheugens soms de raarste dingen opslaan blijft een bron van verbazing. Op de middelbare school hingen op de dames-wc rekjes met zakjes voor zgn. damesverband. Daarop stond in vier talen een instructie:

Bitte lassen sie diese nach gebrauch im Toilettenemmer zurück da sonst die richtige wirkung des Abortes gefährdet werden könnte.

Après usage prière de mettre ce sac a seau de toilette. On est instamment prié de ne pas les jeter dans les toilettes pour eviter une obstruction de la tuyauterie.

van de Engelse zin weet ik alleen nog dat erin voorkwam it might clog the wastepipes. Dan dacht ik altijd aan doedelzakken. En de Nederlandse heb ik geloof ik nooit gelezen. Die zin was helemaal niet interessant, want klonk niet als poëzie zoals die andere.
En wat tuyauterie betekent heb ik toen nooit opgezocht. Nu wel, ik wilde het toch weten. Het betekent:
1.fabriek van metalen buizen;
2. de gezamenlijke buizen van een stoommachine, van een gasleiding enz.

Makes sense.