Tuesday, January 30, 2007

Noodlot

Ook mensen die niet bijgelovig zijn lopen voor de zekerheid liever niet onder een ladder door, hebben liever niet huisnummer dertien en kijken weg als een zwarte kat de straat oversteekt. Je kunt niet weten, zij zijn dan wel niet bijgelovig maar waarom zou je er niet gewoon rekening mee houden en alles proberen uit te sluiten wat ongeluk zou kunnen veroorzaken? Diep in de harten knaagt toch de onzekerheid of er niet meer is dan alleen de ratio kan verklaren.
Ik moest geopereerd worden. Normaal was er een wachtlijst, maar ik kon meteen geholpen worden -- op vrijdag de dertiende. Of ik dat wilde. Ik had er geen bezwaar tegen, maar toen ik eenmaal toegezegd had werd ik toch wat onrustig. Tartte ik het noodlot niet? Vroeg ik er niet gewoon om dat het mis zou gaan? De twijfel sloeg toe.
Het ging goed. Maar een fysiotherapeut die me daarna bezocht zei dat zij nooit op vrijdag de dertiende zou willen worden geopereerd. Je weet maar niet.
Maar ik had het overleefd!